Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositoriobce.fepecs.edu.br/handle/123456789/1023
metadata.dc.type: | Artigo de Periódico |
Title: | Educação permanente em feridas e curativos para as equipes de enfermagem em Unidades Básicas de Saúde do Distrito Federal |
Other Titles: | Continuing education in wound care for nursing teams in Basic Health Units of the Federal District |
metadata.dc.creator: | Antunes, Ana Júlia Fernandes Mascarenhas, Camila Soraya Cassiano Alves Barbosa, Silene Ribeiro Miranda Alencar, Stephanie Guedes Silva, Tatiany Cristine |
metadata.dc.description.resumo: | As feridas são um dos problemas na saúde pública, tendo implicações importantes se não houver o tratamento adequado, por isso, a importância do tema para a organização dos serviços e atualização dos profissionais. O presente estudo teve como objetivo realizar uma Educação Permanente em Saúde (EPS) sobre feridas e curativos para a equipe de Enfermagem de uma Gerência de Serviços da Atenção Primária (GSAP) do Distrito Federal (DF). Trata-se de um estudo interventivo, transversal, com abordagem quantitativa, realizado a partir de formulário inicial, contendo perguntas sobre feridas e curativos, para avaliar o nível de conhecimento específico na área. Após a análise dos formulários, foi preparada a atualização voltada aos conteúdos nos quais os profissionais tiveram mais dificuldades. Concluindo a EPS, foi fornecido um formulário para identificar o ganho de conhecimento. Os resultados da EPS foram considerados positivos, pois houve um ganho de conhecimento das profissionais, além da melhora do atendimento aos usuários, da evolução das feridas através da decisão correta das coberturas que se deve utilizar em cada caso e da técnica correta do procedimento do curativo. As informações aqui geradas irão subsidiar os gestores e enfermeiros para compreenderem a importância do incentivo da realização da educação permanente com a equipe de enfermagem. |
Abstract: | Wounds are one of the issues in public health, with significant implications if proper treatment is not provided. Therefore, the importance of the topic for the organization of services and the on going education of professionals is crucial. This study aimed to carry out Continuing Health Education (CHE) on wounds and dressings for the Nursing team of a Primary Care Service Management (PCSM) Wounds are one of the issues in public health, with significant implications if proper treatment is not provided. Therefore, the importance of the topic for the organization of services and the on going education of professionals is crucial. This study aimed to carry out Continuing Health Education (CHE) on wounds and dressings for the Nursing team of a Primary Care Service Management (PCSM)in the Federal District (DF). This was na interventional, cross-sectional study with a quantitative approach, conducted through an initial questionnaire containing questions about wounds and dressings to assess the specific knowledge level in the area. After the analysis of the questionnaires, an update was prepared focusing on the content in which professionals faced the most difficulties. Upon concluding the CHE, a questionnaire was provided to identify the knowledge gain. The results of the CHE were considered positive because there was an increase in knowledge among the professionals. This improvement led to better patient care, wound healing progression through the correct choice of dressings for each case, and the proper technique for dressing changes. The information generated here will support managers and nurses in understanding the importance of promoting on going education for the nursing team. |
Keywords: | Educação permanente Ferimentos e lesões Prática profissional Equipe de enfermagem |
metadata.dc.subject.cnpq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM::ENFERMAGEM DE SAUDE PUBLICA |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Escola Superior de Ciências da Saúde |
metadata.dc.publisher.initials: | ESCS |
Citation: | ANTUNES, A. J. F..; MASCARENHAS, C. S. C. A..; BARBOSA, S. R. M..; ALENCAR, S. G.; SILVA, T. C. Educação permanente em feridas e curativos para as equipes de enfermagem em Unidades Básicas de Saúde do Distrito Federal. Health Residencies Journal - HRJ, [S. l.], v. 4, n. 21, 2023. DOI: 10.51723/hrj.v4i21.956. Disponível em: https://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/956. Acesso em: 24 abr. 2024. |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.fepecs.edu.br:8443/handle/123456789/1023 |
Issue Date: | 30-Nov-2023 |
Appears in Collections: | Saúde Mental |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
HRJ_v4n21_07_Educacao-permanente-em-feridas-e-curativos_01 (1).pdf | ARTIGO_HRJ_RES_educacaopermanente | 206,21 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.