Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositoriobce.fepecs.edu.br/handle/123456789/1224
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
Title: Clima educacional durante o ensino remoto emergencial na pandemia de COVID-19: percepções dos estudantes
Other Titles: Educational climate during the emergency remote teaching in the COVID-19 pandemic: students’ perception
metadata.dc.creator: Stevanato, Angelo de Medeiros
Fernandes, Vitória de Lima
Lopes, Derek Chaves
Silva, Paulo Roberto
metadata.dc.description.resumo: Objetivo: analisar as percepções de estudantes do 1º ao 4º ano do curso de medicina de uma Instituição de Ensino Superior (IES) pública brasileira sobre o clima educacional durante o período de Ensino Remoto Emergencial (ERE) imposto pela pandemia de COVID-19. Método: foram realizados 6 grupos focais com 35 estudantes, entre os meses de dezembro de 2020 e janeiro de 2021, os quais foram gravados e transcritos, com posterior análise de discurso. Resultados: os estudantes trouxeram visões majoritariamente negativas, destacando problemas nos três domínios que compõem um clima educacional: relacionamentos, orientação a objetivos e organização / regulação. Abordaram com frequência as repercussões da pandemia sobre a saúde mental dos estudantes e os efeitos no aprendizado. Conclusão: os estudantes perceberam diversos aspectos negativos no clima educacional da sua instituição no período de ERE.
Abstract: Objective: To analyze the perceptions of students from the 1st to the 4th year of the medical course at a public Brazilian Higher Education Institution (IES) regarding the educational climate of their college during the period of Emergency Remote Teaching imposed by the COVID-19 pandemic. Method: Six focus groups were conducted with 35 students between December 2020 and January 2021. These sessions were recorded, transcribed, and subsequently subjected to discourse analysis. Results:The students expressed predominantly negative views, highlighting issues in the three domains that constitute aneducational climate: relationships, goal orientation, and organization/regulation. They frequently addressed the repercussions of the pandemic on students' mental health and how it affected their learning experience.Conclusion:The students identified various negativeaspects in the educational climate of their institution during the period of Emergency Remote Teaching (ERT).
Keywords: Educação médica
Educação à distância
Covid-19
Grupos focais
metadata.dc.subject.cnpq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
metadata.dc.language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Escola Superior de Ciências da Saúde
metadata.dc.publisher.initials: ESCS
Citation: STEVANATO, A. M. Clima educacional durante o ensino remoto emergencial na pandemia de COVID-19: : percepções dos estudantes. Comunicação em Ciências da Saúde, [S. l.], v. 33, n. 04, 2023. DOI: 10.51723/ccs.v33i04.1127. Disponível em: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1127. Acesso em: 9 ago. 2024.
metadata.dc.rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: DOI: https://doi.org/10.51723/ccs.v33i04.1127
URI: https://repositorio.fepecs.edu.br:8443/handle/123456789/1224
Issue Date: 21-Aug-2023
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PDF+-+Arquivo+Temporário1127.pdfARTIGO_CCS_climaeducacionaoduranteoensinoremotoemergencial453,38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.